fredag 22 september 2017

Mystiska skolan -Spöket i biblioteket -Katarina Genar

Mystiska skolan. Spöket i biblioteket (inbunden)Jag är faktiskt lite osäker på vad jag tycker om det här, att man tar en serie och liksom gör en bok väldigt mycket svårare. För detta är en kapitelbok och inte en börja-läsa-variant. Jag antar att tanken ska vara att det blir en fin övergång. Att de som läst de tidigare ”Lätt att läsa”-böckerna i serien ”Mystiska skolan” ska ha lite förförståelse och känna igen sig och att det ska göra det lättare att gå vidare till lite svårare böcker. Kanske är det så, men det är också att de som läser de lättare böckerna tror sig klara detta och sedan inte gör det, vilket är ganska nedslående.
Med det sagt så kan jag rent objektivt säga att det här är en rackarns bra barnbok så jag hoppas ändå att den fungerar, om inte annat så kanske som högläsning för de som ännu inte kommit till den här nivån.
Greta, Malte och Theo hänger i skolbiblioteket hos den mysiga bibliotekarien Amir. Just idag är Amir inte så mysig dock, han är irriterad och besviken över att böcker från översta hyllan ligger uppslagna i biblioteket, trots att barnen inte får klättra på stegar där inne. Det kan vara farligt, säger Amir, som att det skulle vara Theo, Malte och Greta som plockat ner den gamla boken.
Boken är skriven av en forskare, Violetta Lilja, som var säker på att man skulle kunna resa i tiden om man bara kom på rätt sätt. Det mystiska är att det alltid är den boken som ligger uppslagen i biblioteket. Greta och Malte bestämmer sig för att gömma sig i biblioteket och ta reda på vem det är som ligger bakom, men är inte beredda på att träffa en liten pojke. En liten pojke från en annan tid…
Alltså! Tidsresor, Spöken, bibliotek! Det blir ju inte bättre, eller hur! Helt underbart! Jag hoppas verkligen att mina kids läser det här för det är precis så där lagom spännande utan att bli för läskigt. Katarina Genar är verkligen mästare på det här. Inte får långa och tjocka men ändå spännande böcker. Snacka om att jag kommer att tipsa om den, lagom till sisådär 2:a klass kanske?

Inga kommentarer: