lördag 30 september 2017

Dagen då nazisterna vann

Jag sitter just nu inne i lägenheten jag hyr i Göteborg och hör helikoptrarna cirkulera i luften utanför. Oavsett hur det går idag så har nazisterna vunnit. Jag hade jobb jag behövde göra inför nästa vecka och eftersom jag åker hem imorgon och är upptagen ikväll så fick det bli nu på morgonen.
När jag sedan kände att jag helt enkelt inte klarade av att sitta på rummet längre så bestämde jag mig för att ändå gå till mässan men när jag kommer ner så är hela min gata avspärrad, det står 10 poliser till häst bara utanför porten och det kryllar av poliser över allt. Jag kommer ingenstans. Demonstrationen går nästan precis utanför, på en parallellgata till min. Jag rådde alla jag känner att hålla sig inne i huset runt lunch, men vid 11-tiden trodde jag att det skulle vara ok ändå. Nu marscherar de utanför. De som vill tysta mig, de som vill att mina vänner ska sparkas ut ur Sverige. Polisen räknar med konfrontation och våldsamheter.

Oavsett hur det går så har de dock vunnit. De ar skrämt bort mig och många andra från den mötesplats där jag i så många år träffat några av mina bästa vänner, där jag lärt känna några av de jag kommit att dela mina största intressen med. Där jag lyssnat på idoler, svimmat, skrattat, fortbildat mig. Blivit arg för att jag inte hållit med föreläsare och där jag fangirlat mig i signeringsköer. Nu sitter jag hemma och tittar på seminarieprogrammet och vad jag missar. Årets mesta modeuttryck på mässan är utan tvekan "alternativa fakta", men jag får allergiska utslag av det uttrycket. Det är inte alternativa fakta. Det är lögn och förbannad dikt. Kalla det inte för "ett alternativ" eller ens fakta på något sätt.

Just skakar av ilska och ett visst mått av rädsla och tanken på att de som går där ute vill slänga ut vänner till mig som varit med om krig, svält och förlorat sina familjer gör mig ännu mera arg. Fan ta dem. Fan ta dem för deras omänsklighet. Fan ta dem för att de hindrar mig från att gå på MIN mässa, inte deras.

Jag ser nyhetsrapporteringar och hur folk samlas för att demonstrera mot nazisterna. All cred till dem även om jag blev lite rädd när jag såg någon med ett spädbarn på magen när polisen uttryckligen sagt att barnfamiljer bör hålla sig undan. Jag håller mig inne och hoppas att alla ska klara sig. Sköt om er och krama varandra. Stay safe.

2 kommentarer:

Hermia Says sa...

Så ledsamt för dig och så sorgligt alltihopa.. Följer på distans här hemma både bokmässor och demonstration.
Kramar

Hanneles bokparadis sa...

De vann aldrig... göteborgarna vann ❤️