torsdag 29 september 2016

En flod av Marc Martin

En flod (inbunden)Ibland trillar det in en bilderbok som man vet direkt kommer att förändra läsningen där hemma. Det här är definitivt en sådan bok. Jag kände själv genast hur hjärtat började slå lite snabbare så fort jag fick se den, och känna på den, för det är verkligen en makalöst vacker sak. Omslaget är tryckt med struktur så man kan känna floden flyta fram mellan träden i djungeln och varje uppslag är sedan en fest i färg, form och detaljer. Texten är sparsmakad och det känns som att den är tänkt att lyfta fram bilderna snarare än tvärt om. Jag försjunker i bilderna med djungeln på natten och uppslaget med det stora blå havet som bara är olika skiftningar i blått, tilltalar mig enormt.

Pocketen sitter  med mig och läser och blir lika fascinerad han. Han ratar alla de andra böckerna i högen jag haft med hem från mässan och vill istället läsa den här boken om och om igen. Han fastnar dock för helt andra bilder. I hans värld är det bilden av ett vattenfall som han vill återvända till och även bilderna med krokodiler gör att han spinner loss i en helt egen historia. Och just där ligger bokens styrka. Förmågan att locka fram nya historier, inte bara den som är nerskriven i boken. Detta är verkligen en bok att återvända till om och om igen och kanske upptäcka nya berättelser varje gång.

Kärlek till Mirando Bok som översatt och gett ut den här på svenska.

Inga kommentarer: