måndagen den 28:e maj 2012

Själamakerskan av Michela Murgia


En bit in i den här boken inser jag att det jag läser egentligen inte riktigt hänger ihop med språket. För språket är varmt, vänligt, mysigt och ett språk jag brukar förknippa med antingen lite mer musitga och burleska berättelser eller med lite snällare familjesagor. En familjesaga är det förvisso, men inte en rätt igenom snäll sådan. Och kontrasten tycker jag är underbar.

Maria är 6 år gammal när hennes mamma säljer henne till sömmerskan Tzia Bonnaria som är sömmerska i byn på Sardinien där de bor på 50-talet. Det är dock inte det enda Bonaria är, hon är även en så kallad accabadora, en kvinna som tar liv istället för att ge det. Det är henne man kallar på när döden inte vill infinna sig hos en gammal person som bara vill möta slutet. Detta är något alla känner till, alla utom Maria som växer upp som dotter till både min födslomor och till Bonaria. Kvinnor är de som ger liv så det är inte mer än naturligt att det även ska vara kvinnor som tar det, så resonerar man i det Sardiska lilla samhället och tydligen även på många andra ställen läser jag på nätet. Aldrig hört talas om dess ”women of death” tidigare.

Maria älskar sin adoptivmor högre än något annat men när hon en dag får veta vad det är hon gör så brinner besvikelsen i henne så hett att hon bryter helt med sitt liv och flyttar till Turin för att istället arbeta som barnflicka.

Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig av den här boken men en slår en verkligen ordentligt til golvet. Den är lättläst, inte jättelång och den historia som förlåtelse och kärlek på oväntade ställen kryper verkligen in i magen på en. Jag tycker oerhört mycket om både Maria och Bonaria.

Detta är det enda som översatts till svenska av Murgia och jag tror också att det är den av hennes böcker som fått störst uppmärksamhet även i hemlandet. Vad jag kan se på Bokus hemsida så verkar hon i alla fall ha skrivit 2 böcker till? Kanske något Vicky vet mer om? Hur som helst så är det ett namn jag tänker kolla lite extra efter även framöver. Jag gillar ju att läsa italiensk, även när det inte är utmaningsdags..

2 kommentarer:

Nilmas Bokhylla sa...

Jag är lite nyfiken på denna faktiskt :)

SV: Ja, det är faktiskt möjligt, tyvärr. Och ja - sälja in hårt är det nog som gäller :)

Cinnamon sa...

Låter som en bok för mig. Tack för tipset. :)